Tuesday, May 10, 2011

roti canai nenek asmah

nenek aku bernama asmah binti yaacob. aku hampir terlupa beliau binti apa. haha. aku tak suka beliau tinggal dekat rumah aku. jangan salah sangka cuma beliau suka nak buat aku gemuk. bagi aku makan malam-malam pastu tidur dengkur-dengkur. nenek kejam! hahaha. harini nenek kata nak buat roti canai. menapak la aku kat dapur nak tengok cara-cara. haha.

aku terlupa pula gambar segelas susu. =.=" ok bahan-bahan seperti di atas. susu tu susu yang buat air tu air teh susu. haha. tapi susu je lah. then margarine (eh aku salah eja dalam gambar? :|) diambil secukupnya dan digaul bersama tepung. gaul lah dengan riang then tambah susu sedikit demi sedikit dan uli lagi. kalau rasa tak cukup boleh tambah lagi, air putih biasa pun takpe. uli uli sampai jadi doh.

then uli lagi tapi kali ini beserta minyak sedikit sampai la jadi lembut. minyak apa tak kisah lah rumah aku cuma ada minyak sayuran je. guna je la. lepas tu buat bulat-bulat comel macam ni.

dah siap. senang sangat rupanya =.=" tapi nak uli macam letih. hahaha. nak tebar esok?lagi aku tak reti. rendam dalam minyak supaya doh tak melekat-lekat dan tutup lah. esok dah boleh tebar dan makan! eh masak dulu! esok lah gambar roti canai yang dah siap! yeay!
Share/Bookmark
Comments
0 Comments

0 suke nak komen: