Friday, July 8, 2011

mari memasakkk!!!

matahari dah melimpahkan warna keemasan, bersegera pula kami mencari barang keperluan. nak masak!

sediakan semua!

cili

ni ayam kunyit!ni aku reti lah masak. tapi ni air tangan nadia. haha.
yang ini aku tak reti. BAHAN untuk ikan masin masak lemak kuning cili api :

ikan masin (ikan talang sedap!atau ikan gelama boleh jugak!)
santan dalam sekotak kecik atau lebih sikit
air
cili yang diblend dgn bawang merah dan bawang putih
serai yg dititik
serbuk kunyit dalam 2 sudu kecik
asam keping atau boleh guna nenas cam mak aku. haha.
kentang dipotong empat
dan boleh tambah gak bendi ke

masukkan semua bahan dalam periuk, dan didihkan atas api. selalu kacau sebab dorang kata tak nak minyak pecah. nak bagi cantik LOL.

ok, gulai kuning ikan masin, bendi goreng dgn udang, ayam kunyit, ulan dan sambal belacan! makan!

ps : tadi aku amik report card adek aku. cikgu tu cakap "awak kan org melayu?kata org melayu?" sebab adek aku dapat bm D, cantik. bahasa penjajah bagus pulak!

kbaiii!!

Share/Bookmark
Comments
0 Comments

0 suke nak komen: