Friday, August 12, 2011

bazar, manusia dan bulan suci.

bulan suci ini adalah pintu rezeki untuk sesetengah orang, yelah bazar Ramadhan kan? semua berpusu-pusu ke bazar lagi-lagi yang takde masa nak memasak. aku biasa cari kueh atau air je. aku diajar untuk tidak beli lebih-lebih. so kalau aku dah beli murtabak dan teringin nasi goreng pataya, memang tak beli dah pataya tu.

my parents kalau beli lauk kat kedai lah sebab my dad cerewet, kalau peniaga dah ok tapi makanan selekeh atau makanan dan ok dan peniaga selekeh, mmg terus jalan. sebelum ni pun dah pernah beli yang basi, so nasib lah kan. nak jual macam tak nak jual pun ada. harga semua nak naik tapi kualiti macam hampeh, melayu? opss~

kueh 5 biji RM2, semalam aku beli nasib baek sedap. pandai pakcik ni. tapi murtabak semalam? serius nak bakar gerai pakcik tu. i asked for daging tapi semua bawang, same goes with my friends lah yang beli murtabak ayam. bangang. ni namanya otak singkat sebab untung nak cepat. kalau untung nak cepat memang ranap perniagaan pun cepat. bagus bagus.

oh ya, kalau bazar yang panjang kan mesti ada lah gerai yang tak berapa nak laku, sekarang membeli bukan nak tolong orang yang jual tapi tak nak ikut perangai yang kena rantai bulan suci ni yakni membazir. masa aku beli otak-otak ada pakcik nak beli 20, then isteri die cakap banyaknya beli?kang buang je. oh, ko bangga ke beli banyak-banyak?tak cukup tangan dah aku tengok perempuan tua tu. selebet betul!

selamat berpuasa semua!!!jangan tak puasa tanpa sebab tau!berdosaaaaa!! ^^,

kbaii!!



Share/Bookmark
Comments
3 Comments

3 suke nak komen:

Ismail Hud said...

mknn masakan d rumah lg bes...slmt bpuasa~

Akue Achik said...

stiap hari pergi bazaar bli nasi bngkus je.. :( nak jimat..

erniemusliana said...

mail : yelaa!!!homemade dish paling sedap!!!

achik : tape la bjimat :) d perntauan kan? XD